Gottfrid Virgin var son till artillerikaptenen Johan Fredric Virgin, född 12 februari 1788 och död 22 januari 1863, bådadera i Göteborg. Gottfrid var gift med Sofia Lovisa Crusell, född 30 september 1800 i Göteborg, död 21 april 1876 i Uppsala och i andra giftet 1866 med Anna Severina Carolina Olivia Gelertsen (1845-1884).
Virgin blev 1852 elev vid konstakademiens elementarskola där han studerade 1852–1859, han handleddes sedermera av Johan Christoffer Boklund och utsågs till agre vid akademien 1862.
Bland Virgins elever märks Eva Bonnier. Under åren 1862–1863 vistades han någon tid i utlandet bland annat i Paris och i Düsseldorf, och med Düsseldorfskolans konstriktning visade hans egen konst den närmaste frändskap. Hans genrebilder skildrar huvudsakligen idylliska scener ur allmogelivet: Söndagsmorgon i Sorunda, Helgdag i Rättvik, Brudklädsel i Mockfjärd, med flera, i ett sirligt och brokigt manér. Virgin medverkade ett flertal gånger i akademiens utställningar 1856–1875 samt i den nordiska industri- och konstutställningen i Köpenhamn 1872.
Som porträttmålare utförde Gottfrid ett flertal porträtt av kungafamiljens medlemmar. Som konservator och restauratör deltog han i arbeten på Stockholms slott 1864–1865 där han bland annat restaurerade två plafonder och nyskapade några dörröverstycken. Hans konst består av porträtt, interiörer, historiemålningar och folklivsskildringar. Virgin är representerad vid ett flertal svenska museum, så som Nationalmuseum, Nordiska museet, Hallwylska museet och Uppsala universitets porträtt- och tavelsamling. Mer om detta ser ni nedan.
Virgin var kusinson till kommendörkaptenen Christian Adolf Virgin (1797-1870) som bla var befälhavare på Fregatten Eugenies världsomsegling.
Verk som ägs av Nationalmuseum:
Verk som ägs av Hallwylska Museet:
Verk som ägs av Nordiska museet:
Verk som ägs av Kungliga Husgerådskammaren:
”Face åt vänster. Grått hår med ”husarkrokar” och bena på vä sida. Långa mustascher och pipskägg. Generalsuniform med guldbroderad krage, förgyllda knappar och guldepåletter. Skärp i blått och guld med guldtofs vid vä sida. Vänstra handen med kavallerisabel och porte-epe’e. Serafimerordens band och kraschan. Kraschaner och kommendörstecken av Carl XIII:s och St Olafsordnarna. Kungen står i ett hörn av Rikssalen på Stockholms slott. Till höger om honom bord med röd duk på vilken en röd guldkantad dyna med regalierna (Sveriges och Norges kungakronor och spira). I bakgrunden står silvertronen. Ljuset faller högt från hö genom ett fönster. Till vä kolonn omvirad med gråviolett draperi. Matta med gråvitt storfigurigt mönster på röd botten.”
”Helfigur en face. Karl XV kommer mot åskådaren med utsträckt hand. Det svarta håret benat åt vä sida, stort svart skägg och mustascher. Husaruniform: mörkblå byxor, rock och dolma (över axlarna). Guldsnören mellan förgyllda knappar, kartuschrem och aiguilette som fäster dolman. Serafimerordens band och kraschan. Carl XIII:s ordens kommendörstecken och kraschan. St Olofsordens kraschan -alla briljanterade. Vä hand med pådragen vit handske håller den krokiga kavallerisabeln. Står på en brunröd matta. Bakom Karl XV en förgylld rokoko fåtölj med röd klädsel. På fåtöljen ligger kepin och en vit handske. Fond: vägg med antikiserande panel, upptill klädd med vävd tapet (allegorisk komposition, framställande konst, vetenskap, handel, lagskipning, m.m. samt med svävande putti. De sistnämnda över konungens huvud.”
”Porträtt av Oscar I som äldre, halvfig, face åt hö. Gråsvart, åt vä benat hår, långa mustascher och pipskägg. Generalsuniform med dubbla rader guldknappar och guldfransade epauletter. Miniatyrordnar (Svärds-,Nordstjärne,-Vasa-, Carl XIII och St Olofs orden). Brungul fond.”